1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 430 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Experts Ask 'What Now?' for Desertification


Poziom:

Temat: Środowisko


Dakar 27 December 2006 Only days away from the end of the United Nations' Year of Deserts and Desertification, four experts discuss the challenges of translating a decade's worth of research about the degradation of land in arid areas of the world. Phuong Tran reports from VOA's Dakar bureau, located in the arid Saharan region of West Africa. In the decade since the United Nations adopted the convention against desertification, people understand more about the scope of the problem and what needs to be done. What is unclear is how this will all be put into action in the future. David Mouat, the chair of a U.N. group of 25 experts who came together in 2002 to study desertification, said, "The danger of this is that it raises attention, but then we might feel that we have had all these meetings, that we have addressed this issue and can move on to something else and the problem will go away." Most recently, Mouat and his colleagues met in Algeria last week to review the challenges ahead. One of the main challenges is coordinating the different organizations involved in the issue. Pam Chasek, an editor for the Canadian non-profit International Institute for Sustainable Development, said, "The desertification convention has been hampered by the fact that you have got various different ministries responsible for different issues that all affect desertification." "It is hard to break down those barriers between them, to realize that gosh, if you address some of these environmental issues, it will have an impact on development and vice versa," she added. Desertification affects almost half of the earth's surface, home to more than a billion people, says Rattan Lal, a professor of soil science at Ohio State University in the United States. He estimates that about six million hectares of land each year is lost to desertification. He points out that the problem is not only environmental. "The desert-land degradation issue is a human issue. It is poverty driven. My general feeling is that when people are poor, hungry and miserable, they pass their suffering on to the land," he said. "It is the desperate people who drive the process of land degradation and desertification." There are several factors that contribute to desertification: Harsh dry climates, for example, can ruin soil. Harmful farming and grazing practices can also deplete the soil's nutrients. Inappropriate irrigation and overgrazing of animals also contribute by decreasing food production. He says that this problem is most serious in arid regions that also have a level of political and economic instability. "West Africa is really a tragedy. It is a tragedy of poverty. It is a tragedy of harsh climate, of poor soil," he said. "And above all, resource poor farmers who cannot invest and then the political instability component. When there is political instability, then the support that farmers need does not exist." The U.N.'s Mouat says fast action is needed. "The race to affect the future is the race to make decisions when there is still an opportunity," he said. "We can project changes in landscape and develop very clear, relatively simple models that show that the trajectory of degradation will have such and such consequences." "As we wait to make decisions along this trajectory, our opportunities to make a positive impact will become less and less," he continued. Wafa Essahili is a director of rural development at the Libyan-based non-profit Community of Saharan and Sahelian Countries, which represents 21 African countries. She says the link between desertification and poverty cannot be ignored. "The convention's recommendations need to be placed at the heart of countries' development plans and poverty reduction strategies," she said. "The fight against desertification cannot take place apart from economic development." She says farmers can play a key role, if they are provided the tools. "If we want this evidently poor population to decrease their pressure on the natural resources, we have to create alternative revenue generating activities. It is certain that they are not destroying the land because they want to, but rather because they have no other means," she said. One idea circulating in the anti-desertification community is carbon credits. Ohio University's Rattan Lal believes that everyone will benefit from this plan. "To break this vicious cycle, we have to replace the destroyed soil and ecosystem by encouraging farmers to adopt recommended agricultural policies," he said. "If the farmers can restore the carbon soil, the world community pays these farmers for carbon credits, which will offset fossil fuel emission, which mitigates climate change. It is a win-win-win situation," he added. Experts estimate that more than 100 million people are at risk of becoming what they call environmental refugees, or people who are forced to move in search of land that can sustain and feed them. Source: Voice of America

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics