1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 354 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Kim byli Celci?


Poziom:

Temat: Zjednoczone Królestwo


The Celts were an Indo-European group, that is, related linguistically to the Greeks, the Germanic peoples, certain Italic groups and peoples of the Indian sub-continent. They arose in central Europe at the beginning of the first millennium B.C. and were an iron using and horse rearing peoples. By the end of the first millennium B.C. their cultural group had spread up and down the Danube and Rhine, taking in Gaul, Ireland and Britain, across central Europe, into northern Italy and northern Spain. Their roaming across Europe led some of the Celtic tribes to sack Rome in 390 B.C. (creating a fear of the northern barbarians that was to haunt Romans for hundreds of years to come), and in 279B.C. another Celtic tribe sacked the Greek sanctuary at Delphi, going on to found a Celtic kingdom in Asia-Minor, Galatia (The people to whom St. Paul was to address some of his epistles). Celtic peoples were apparently fierce warriors, with a taste for head hunting and going into battle naked, though armour of varying types are not uncommon artifacts (e.g. the famous Witham Shield in the British Museum).

The Celts are defined archaeologically by the type-sites of Hallstat (Austria) and La Tene (Switzerland), the former being taken to relate to an earlier phase of cultural development. Hallstat, an ancient salt mining area, was excavated from 1876 onwards by the Viennese Academy of Sciences and provided the first classification of the prehistoric Celts. In 1858, the waters of Lake Neuchatel in Switzerland sunk to a low level, revealing a large prehistoric settlement with a huge number of surviving artifacts The nearby town of La Tene gave its name to the second phase of Celtic cultural development (N.B. These phases overlap through time, and according to geographical area).

Linguistic scholars divide Celtic peoples into the so-called Goidelic and Brythonic branches, where the hard c- sound of the Goidels (e.g. the Irish or Scottish "Cenn", head) becomes a softer p-sound in Brythonic (Welsh or Cornish "Penn", head).

The first Celtic immigrants to the British Isles probably arrived between 2000 and 1200 BC. These are known as the q-Celts and spoke Goidelic. The label q-Celtic stems from the differences between the early Celtic and Italic (i.e. the language that developed into Latin) languages, which included the lack of a 'p' in Celtic and an 'a' rather than the Italic 'o'. A later wave of Brythonic-speaking Celtic immigrants is called the p-Celts.

The three Gaelic languages spoken in Ireland, Man and later Scotland were derived from Goidelic. Welsh and Cornish came from Brythonic. Brythonic survived in mainland Europe in the form of Breton.

The two Celtic language forms share words in common. The difference that gave rise to the labels (pCeltic and qCeltic) is seen in the way the word for horse ekvos in Indo-European, equos in q-Celtic; (cf equus in Latin) epos in p-Celtic.

The term giodelic occurred when the Irish Celts established colonies in present day Wales. The locals inhabitants called the Irish "gwyddel"(savages) and the term came to applied to their language.

Reference

Frank Delaney, "The Celts" (Grafton, London 1989: Chapter 1)

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics