1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 512 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Human Activities Threaten Coral Reefs, Part 1


Poziom:

Temat: Środowisko


BOB DOUGHTY:This is SCIENCE IN THE NEWS in VOA Special English. I'm Bob Doughty. FAITH LAPIDUS:And I'm Faith Lapidus. Today we tell about threats to coral reefs and some new discoveries about these ancient, biological structures. BOB DOUGHTY:Corals are groups of small organisms called polyps. Millions of polyps grow together to form coral reefs. America's National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA, says the coral reefs that exist today are up to fifty million years old. The ancestors of these reefs were formed at least two hundred forty million years ago. However, human activities are threatening the world's coral reefs. NOAA scientists say the main threats are pollution, overfishing and climate change. As a result, coral reef populations are decreasing worldwide. NOAA says an estimated twenty percent of the reefs have been damaged beyond recovery. About fifty percent of the remaining coral are under risk of collapse. FAITH LAPIDUS:Now there is a new threat facing coral reefs in the Caribbean Sea. The threat comes from another sea creature. A recent study found that damselfish are killing head corals in the Caribbean. Researchers say this is creating even more problems for the area's already troubled coral reefs. The journal PLoS ONE published a report about the study. Damselfish live in ocean waters throughout the world. They kill parts of coral colonies or communities, so that simple organisms like algae can grow. Damselfish use the resulting gardens of algae for feeding and producing young. BOB DOUGHTY:In earlier times, damselfish often used staghorn corals to grow in these areas. During this period, staghorns were the most common coral in the Caribbean. The coral's long, thin branches offered the damselfish great places to hide and feed. Even after damselfish killed off parts of the staghorn colonies, the areas that remained were able to survive. In recent years, coral diseases, storms and other activity in the environment have reduced staghorn coral populations. The corals are now listed as threatened under America's Endangered Species Act. FAITH LAPIDUS:Les Kaufman is a biologist with Boston University and Conservation International. He says the damselfish had to find new grounds for algae after the staghorn coral disappeared. He says the damselfish are now killing off parts of slow-growing coral. This coral is not able to recover from the destruction as well as its staghorn relative. Professor Kaufman says it could take the slow-growing coral as long as one hundred years to recover. BOB DOUGHTY:Earlier research suggested that overfishing was responsible for an increase in damselfish populations in the Caribbean. The research found that many of the bigger fish known to eat damselfish had disappeared from the area. Scientists said the increased damselfish populations led to the killing of more coral. The new study found that the number of damselfish is not the issue. Instead, researchers are blaming the increased killing of coral on the lack of staghorn coral in the Caribbean waters. FAITH LAPIDUS:A report in the journal Marine Policy draws attention to another threat to corals and other sea creatures. The report says international law has failed to protect coral reefs and the tropical fish that live among them from collectors. Researchers looked at information collected for the United Nation's conservation monitoring program. The researchers say the coral trade is removing about one million five hundred thousand live stony corals from the oceans each year. They say thirty million tropical fish are disappearing every year because of a growing interest in tropical fish. Many of the fish die while being transported. BOB DOUGHTY:Brian Tissot is a marine ecologist with Washington State University. He was one of eighteen researchers who wrote the Marine Policy paper. He says some kinds of reef fish are close to disappearing forever. The researchers say the United States represents more than fifty percent of the trade in coral and reef fish. They have urged America to take a position of international leadership in coral reef protection and to take steps to reduce the trade's environmental effects. Source: Voice of America

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics